Kérjen ajánlatot!
Mobil: +36 30 424 6225 email:nagy.zsolt(kukac)machinator.hu

Stíluskalauz

A koloniális stílus

Milyen is valójában az általunk koloniálisnak titulált stílus? Vajon csak néhány esztergált láb, egy kis sötétbarna festék? Ennyi lenne az egész? A koloniális - gyarmati - stílus első bútorai eredetileg az angol, holland és egyéb kolóniák létesítésének idején Amerikában készültek. A letelepült kolóniák az Amerikába vitt bútoraik alapján készítették el bútoraikat. Ebből a tényből egyenesen következik, hogy nem független stílusról van szó, hanem létre jött valami új, ami ötvözi az Európából hozott formavilágot, az újabb egyéni vonásokat és a helyi sajátosságokat. Amerika északnyugati részén, a spanyol letelepedők hatására az európai reneszánsz és barokk stílus jegyei honosodtak meg. A koloniális stílus a köztudatban Új-Angliához kötődik, építészetüket az Angliából származó mintakönyvek alakították.

A koloniális stílus kialakulásának három fő szakasza:

kb. 1608-1720, Gregorian vagy György stílus korszaka

A korszak elején minőségi bútorok nem igazán készültek, a bútorok nagy részét Angliából hozták be. A jólét emelkedésével a bútorok minősége és választéka is kedvezően változott. Eleinte elsősorban esztergályozott darabokat készítettek. Ma is legtöbbünknek a koloniális stílusról a barnára mázolt, erősen kopottas, csavart falábú bútorok jutnak eszünkbe, pedig ez a kép aligha fedi a stílus minden ismérvét. Az angol késői reneszánsz hatása uralta a korszak végét. Ládákat, szekrényeket elsősorban a déli területeken, komódokat, szekretereket és párnázott székeket északabbra készítettek. A koloniális bútorok alapanyaga általában fenyő, de használtak tölgy-, dió-, nyír- és juharfát is. Még a fényűzőnek számító korai darabok felületkezelése is egyszerű pácolás és viaszolás.A fokozatosan emelkedő életszínvonalnak köszönhetően egyre több európai lakberendezési cikk kerül Amerikába, de még így is több mint 10 éves a lemaradás az angol divatirányzathoz képest. A korszak jellemző bútordarabjai: magas komód (high-boy), lécezett támlájú szék

kb. 1720-1780, amerikai szövetségi korszak

Az európai élénk stílusfejlődés hatása a koloniális bútorokon is érződik. Az új európai divatirányzatok - a francia rokokó, a kínai stílus - hatása a tengerentúl valamivel később érződik. A bútor textíliákban gyakran találkozhatunk a kínai porcelánok motívumait idéző egzotikus madarakkal és virágokkal. Technikailag jelentős fejlődést jelentett a Chippendale irányzat. Ezek a bútorok már felvehetik a versenyt bármely európai bútorral. A New England műhelyeiben alacsony komódokat, egymásra épített komódokat (double chest) és íves homlokfelületű írószekrényeket (block front) készítenek. A korai koloniális stílussal ellentétben ekkorra már az angollal teljesen egyenértékű bútorokkal és lakásbelsőkkel találkozhatunk. Duncan Phyfe amerikai asztalosmester munkásságára Sheraton stílusa hatott leginkább. Az általa készített bútorok a korszak legkiválóbb alkotásai. Új stílust nem alkotott, de bútorai nagy divatnak örvendtek. Az amerikai Sheraton stílus jellegzetessége az egyenes él, a teljes profil nélküliség és az intarziadíszítés. Ebben az időszakban jelenik meg egy új alapanyag az amerikai bútorgyártásban a mahagóni.

kb. 1780-1830

Chippendale munkái és kiadványai óriási hatást gyakoroltak az amerikai bútoripar fejlődésére. A század vége felé sorra jelennek meg a bútorminta könyvek és angol mintára az árjegyzékes bútorkönyvek. Philadelphia lett egyértelműen az amerikai bútorgyártás központja, az itt megjelenő árjegyzék címe: ''The journeyman's Cabinet and Chair marker's Philadelphia Book of Prices''. Philadelphia mellett jelentős bútoripar fejlődött ki Bostonban és Charlestonban. Itt is megpróbálják újraéleszteni a gótikus stílus díszítőformáit, kevés sikerrel. Ezután a francia neorokokóval próbálkoztak. A drága bútorok új alapanyag a rózsafa és a selyemfa lett.

A koloniális stílusú otthonokat eleinte a színek hiánya jellemzi, fehérre meszelt falak. A jólét beköszöntével a házak egyre színesebbé válnak, az igazán jó módúak drága, import festékekkel színezik otthonaikat. A leggyakrabban használatos színek a karmazsinvörös, a berlini kék, a rézrozsda, melyeket néhol aranyozással hangsúlyoztak. A szegényebb vidékeken nem volt lehetőség ezekhez a drága festékekhez hozzáférni, így a kissé visszafogottabb színeket használták - okkersárga, rózsaszín-vörös, mályva-zöld -, ezeket a helyi alapanyagokból, a természetből nyerték. Jól használható és divatos színeket állítottak elő a növények festékanyagaiból, termőföldből, állatvérből.


Szakértőnk

Koch Noémi Mária

A lakberendezés területén tevékenykedik, több mint egy évtizede: számos magánlakás, üzlet, kereskedelmi szálláshely megalkotásában volt már része; mindig a megrendelők legnagyobb megelégedettségére. A legtöbb munkája Debrecenhez kötődik, de dolgozott már a fővárosban, Siófokon, sőt, külföldön: Romániában, Szlovákiában, Svájcban, Ausztriában vagy épp Belgiumban. Munkáiban a művészi önmegvalósítás helyett, a megrendelői igények maradéktalan kielégítésére, az élhető, a praktikus, az otthonos környezet kialakítására fekteti a hangsúlyt, mindig törekedve arra, hogy a végtermék stílusos, a külső szemlélőnek is vonzó, és megismételhetetlenül egyedi legyen.


Scroll to Top